Hoppa till sidans innehåll

Längdhopp


Enkla regler och tips gällande längdhopp

Uppvärmning sker på anvisad plats och sker innan uppropet. Anpassa uppvärmningen utifrån varje gren och väder. Upprop sker oftast 10-15 min innan varje gren vid själva tävlingsplatsen.

  • Den tävlande bör inte ha en för lång ansats. ca 10 meter är OK
  • Sätt ut en markering var den tävlande ska börja springa. Det kan vara en tejpbit eller en vattenflaska.
  • Börja alltid med samma fot fram.
  • Ett längdhopp blir ogiltigt när den tävlande trampar utanför hoppzonen oavsett om det är framför eller bakom zonen.
  • Länghoppet sker alltid med avstamp med 1 fot.
  • Hopzonen är 1 meter och den tävlande kan göra avstamp inom hela zonen.
  • Lyft blicken i själva upphoppet. Tipsa om att titta snett uppåt då blir hela kroppen mer upprätt i själva upphoppet vilket oftast ger ett längre hopp.
  • Fötterna och händerna ska så långt fram som möjligt i själva hoppet.
  • Sätt inte ner händerna bakom kroppen i landningen för det är där man mäter själva hoppet. Gå ut ur gropen framåt.
  • Alla i tävlingen får 3 hopp var. De 8 bästa går till final och får 3 hopp till. Vissa tävlingar ger alla tävlande 4 hopp och ingen går till final utan tävlingen avgörs utifrån resultaten.
  • Ett högt längdhopp ger oftast ett bättre resultat än ett flackt.

 

 

Uppdaterad: 21 NOV 2017 09:02 Skribent: Helena Börjesson

 

    

 

 

 Följ oss på sociala medier

    Facebook 

    "TeamTFIK" 


 Trollhättan FIK -

en del av Svensk Friidrott

 

Postadress:
Trollhättan FIK - Friidrott
Enar Karlsson, Vadarevägen 5
46141 Trollhättan

Kontakt:
Tel: 0732110730
E-post: This is a mailto link

Se all info

SM-sponsorer

Våra Sponsorer

 

 

 

 

logga länsförsäkringar

 

Centralen logotype

logologga beijer

 

 

 

 

 

 


 

Vill du också synas här?

Läs mer